Friday, March 25, 2016

Effectiviteit van de pikkel

In het TGVelo project is een manier gezocht om te beoordelen of een steun (pikkel, kickstand, ...) efficiënt werkt of niet. Een goede steun zorgt er voor dat een fiets op verschillende ondergronden kan geplaatst worden. De meeste fietssteunen slagen daar wel in. Problematischer wordt het als er bagage moet geladen worden, het komt niet zelden voor dat met de ene hand de fiets in bedwang moet gehouden worden als de andere hand de bagage in de fietstassen laadt. Erger is het als een fietser die een kind op de fiets heeft, moet kiezen tussen de fiets met kind vasthouden en bijvoorbeeld een ander kind helpen, waardoor de fiets met kind mogelijk valt.

Definitie

De score die gegeven wordt aan een bepaalde fiets bestaat uit drie elementen
  • effectiviteit van de steun zonder lading
  • effectiviteit van de steun met lading op de achterdrager
  • effectiviteit van de steun met lading op de voordrager
Telkens wordt het zwaartepunt van de fiets gezocht en gekeken naar de dichtst bijzijnde kantel- lijn, de lijn tussen de steunpunten waarrond de fiets zal kantelen als de fiets op een schuine ondergrond staat. De score zal hoger zijn als de fiets op een schuinere grond kan blijven rechtstaan.

Testen

Hieronder vindt u enkele voorbeelden:
  • De Kickbike heeft een kleine pikkel, maar ook een laag zwaartepunt.  Nochtans scoort hij met 60% niet zeer goed, maar in praktijk voldoende om schuin op een helling van 5° te blijven rechtstaan. Er kan geen bagage geladen worden, waardoor de score verder niet beïnvloed wordt.  De score zou 0% zijn als de fiets ook op een vlak stuk niet op de pikkel zou blijven staan.
  • De bakfiets heeft eveneens een vrij laag zwaartepunt en poten die dicht bij het zwaartepunt liggen. Zonder bagage bekeken scoort hij met 76% prima. Als enkel naar de bak vooraan gekeken wordt is hij nog beter; dan scoort hij 88% omdat de steunen praktisch onder het zwaartepunt van de bagage vooraan ligt. Het verhaal achteraan ligt wat moeilijker: het zwaartepunt van de bagagedrager ligt eigenlijk buiten de lijn die gevormd wordt door de steunpunten. Het is eigenlijk dankzij het gewicht en de lange hefboom van de bakfiets zelf dat de fiets niet omvalt als er een zwaar gewicht wordt geladen op de achterdrager.  De score voor het achterste deel is 44%.

Lessen voor een eenvoudige fietsbeoordeling

  • Een goede pikkel staat zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de fiets, maar het kan wel handig zijn om de pikkel ver genoeg achter te brengen, zodanig dat de pedaal niet tegen de pikkel komt als je de fiets achteruit beweegt.
  • Als er bagage moet geladen worden heeft het weinig zin om de pikkel  naar de bagagedrager te verzetten. Het is zinniger om het achterwiel naar achter te plaatsen, zodat het zwaartepunt van de bagagedrager aan de juiste kant van de steunlijn komt te liggen. 
  • Een dubbele staander heeft het voordeel dat de steunlijnen wat verder uit elkaar liggen, maar heeft het nadeel dat er meer kracht nodig is om de fiets op te heffen en de pikkel "aan" te zetten.

No comments:

Post a Comment