Friday, March 25, 2016

Weerstand tegen impact

In het TGVelo project is een manier gezocht om te beoordelen hoe goed fietsonderdelen zijn bestand tegen stampen en stoten. Dat is redelijk eenvoudig; het TGVeloteam heeft de genormeerde IK testen als basis gebruikt voor een scoresysteem voor de onderdelen van de fiets.

Definitie

De score voor de weerstand tegen impact wordt bepaald door de mate waarin onderstaande fietsonderdelen weerstaan aan verschillende impacts van 0,35 J (IK03), 0,7 J (IK05) en 1J (IK06) op bepaalde plaatsen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen onderdelen die gebarsten zijn maar wel nog functioneel en onderdelen die niet meer werken.  Voor de hele fiets wordt een score berekend waarin rekening gehouden wordt met het feit dat bijvoorbeeld de sterkte van een voorlicht belangrijker wordt geacht dan bijvoorbeeld de sterkte van een kettingscherm.
voorlicht
voorreflector
achterlicht
achterreflector
wielreflectoren
pedaalreflectoren
kettingscherm
spatbord
schakelsysteem stuur links
schakelsysteem stuur rechts
schakelsysteem achterwiel
schakelsysteem trapas
HMI 1 (aflezing)
HMI 2 (bediening)
rem links
rem rechts
bel

De onderdelen worden altijd getest als ze gemonteerd zijn op de fiets, zodat eventuele beschermingen of spanningen die op de fiets optreden ook meegenomen zijn in de vergelijking.

Impact op voorvork of stuur wordt niet getest omdat de benodigde machines zwaarder zijn en omdat deze testen toch al opgenomen zijn in de normtesten voor pedelecs, stadsfietsen, mountain bikes en koersfietsen.

Testen

Voldoende soorten fietsonderdelen hebben de hamertest al ondergaan om te weten dat de gekozen testen onderscheidend zijn. Er werd ook aangetoond dat de testen herhaalbaar zijn.
Nieuwe fietsen werden nog slechts beperkt getest vanwege het waardeverlies dat gepaard gaat bij destructieve testen.
Er werden onderdelen getest op ongeveer 40 fietsen en fietswrakken.

    Lessen voor een eenvoudige fietsbeoordeling

    • Er zijn enkele moderne batterij- fietslichtjes gevonden die IK03 niet overleven en bovendien onklaar geraken na 1 welgemikt slagje. Het probleem is dat het deksel van het licht springt. Als de batterijen in het deksel zitten, heeft de led geen stroom meer
    • De veelgebruikte achterlichten in niertvorm, door vele merken verkocht, blijven als licht heel bij IK06, maar in sommige gevallen brak de bevestiging.
    • Na een steekproef bij 200 gebruikte fietsen in het fietsendepot van Stad Gent bleek dat 25% van de vast gemonteerde achterlichten gebroken waren. Van de voorlichten was 75% gebroken of alleszins duidelijk onklaar.
    • Bij de 25% overgebleven voorlichten bleken de meeste lichten een metalen omhulsel te hebben. De overlevers met plastieken behuizing bleken bij een steekproef alle te weerstaan aan de IK06 test
    • Drie soorten spaakreflectoren die bevestigd waren aan 2 spaken overleefden 1 slag met IK03 niet.
    • Alle geteste spaakreflectoren die bevestigd waren aan 1 spaak overleefden 10 slagen met IK06
    • Alle geteste remgrepen overleefden IK06
    • Alle geteste schakelaars voor versnellingen bleven functioneel of braken niet bij IK06
    • Tot nu toe zijn er geen remmen, schakelsystemen aan wiel- of trapas en spatbordbevestigingen gevonden die breken of barsten bij IK06.

    No comments:

    Post a Comment