Als men bij de aankoop van een elektrische fiets de versnellingen bespreekt, wordt de focus al snel vernauwd tot het aantal versnellingen en het type versnelling. De belangrijkste factor in de keuze van een fiets is nochtans het verzet of de verhouding die bestaat tussen de snelheid van de trappers en die van de fiets. Er bestaan verschillende manieren om deze verhouding aan te duiden. Voor het TGVelo label werd gekozen voor een zeer aanschouwelijke manier.
De trap 70 is de snelheid die de fiets bereikt in zwaarste versnelling als de fietser de pedalen ronddraait aan 70 toeren per minuut. Als men er van uitgaat dat de fietser niet graag heel snel trapt, is dit de hoogste snelheid waarbij de fietser nog min of meer comfortabel kan meetrappen.
Het TGVeloteam heeft onder andere deze fietsen gemeten:
Het is duidelijk te zien dat de versnellingen van deze fietsen aangepast zijn aan het gebruik: de postbode zal vooral zware lasten moeten duwen en heeft vooral een kleine trap 50 nodig, de Stromer is een Speed pedelec waarop vooral de trap 70 groot genoeg moet zijn. Het versnellingsbereik van de Cube pedelec is eveneens gekozen zodat het gebied waar hij het meest gaat gebruikt worden gedekt is.
Tabellen om het versnellingsbereik van verschillende systemen te vergelijken hebben niet veel praktisch nut zonder de informatie over de bandenmaat en de overbrengingsverhouding tussen de tandwielen waar de ketting op loopt. Om een goede fietskeuze te maken moet men het snelheidsgebied kennen, de trappen 50 en 70 kiezen, en dan beoordelen of men voldoende stappen heeft in het snelheidsgebied waar de fiets het meest gebruikt zal worden.
Definitie
De trap 50 is de snelheid die de fiets bereikt in lichtste versnelling als de fietser de pedalen ronddraait aan 50 toeren per minuut. Het is de laagste snelheid waarbij de fietser theoretisch nog vlot de pedalen kan ronddraaien bij betrekkelijk hoge belasting.De trap 70 is de snelheid die de fiets bereikt in zwaarste versnelling als de fietser de pedalen ronddraait aan 70 toeren per minuut. Als men er van uitgaat dat de fietser niet graag heel snel trapt, is dit de hoogste snelheid waarbij de fietser nog min of meer comfortabel kan meetrappen.
Testen
De verzetsnelheid is heel eenvoudig thuis op te meten. Schakel de fiets in lichtste / zwaarste versnelling, meet hoever de fiets verplaatst is in meter, vermenigvuldig met 50 of 70, en men heeft de verzetsnelheid in meter per minuut. Vermenigvuldig met 0,6 en men heeft de verzetsnelheid in km/u.Het TGVeloteam heeft onder andere deze fietsen gemeten:
trap 50 | trap 70 | |
Cube Epo Travel | 8,8 km/u | 29,3 km/u |
BPost BO2249 | 7,5 km/u | 25,5 km/u |
Stromer ST2 | 8,2 km/u | 45,6 km/u |
Het is duidelijk te zien dat de versnellingen van deze fietsen aangepast zijn aan het gebruik: de postbode zal vooral zware lasten moeten duwen en heeft vooral een kleine trap 50 nodig, de Stromer is een Speed pedelec waarop vooral de trap 70 groot genoeg moet zijn. Het versnellingsbereik van de Cube pedelec is eveneens gekozen zodat het gebied waar hij het meest gaat gebruikt worden gedekt is.
No comments:
Post a Comment